Nieuwsfeit

LOCUS ISTE

We zongen: Deze plaats is door God gemaakt, door God is hij gemaakt tot een onschatbaar heiligdom, hij is onberispelijk.

Van bisschop Hurkmans ontving ik het bericht dat op 18 februari 2013 de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Discipline van de Sacramenten in Rome aan de kerk van Sint Petrus Banden te Oirschot de eretitel van Basilica Minor heeft toegekend. Het decreet is namens de paus ondertekend door Antonius Kardinaal Canizares Llovera.

Over heel de wereld zijn er 1500 kerken die de eretitel Basiliek mogen dragen. In Nederland wordt Oirschot de 25ste basiliek en in Brabant de 6e na Den Bosch, Oudenbosch, Boxmeer, Oosterhout en Boxtel. De eretekenen die bij de titel horen zijn een conopeum (parasol) in de kleuren goud en rood en een processiestaf (tintinabulum). De processiestaf wordt vervaardigd door onze Oirschotse smid Sjef Vingerhoeds en het conopeum door de firma Slabbinck in Brugge naar een ontwerp van onder meer Rens van Overdijk.

Ook mag een Basiliek een eigen wapenschild gaan voeren dat reeds ontworpen is met onder meer door Nicoline van Tiggelen getekende kerksleutels. Het ontwerp moet echter nog door de Koningin of de nieuwe Koning via de Hoge Raad van Adel worden goedgekeurd voordat het door Sjef Vingerhoeds en zijn medewerker Mitch kan worden vervaardigd. In het conopeum is ook het gemeentewapen van Oirschot opgenomen en de wapens van onze bisschop en van de paus. Het bevat verder verwijzingen naar de heiligen: Petrus, Odulphus, Antonius, Andreas, Bernadette, Willibrordus en Maria van de Heilige Eik, patronen van onze buurtparochies waarmee we binnen afzienbare tijd samen één nieuwe parochie zullen gaan vormen.
Op donderdag 11 april is er in de Heraszaal van de Enck om 20.00 uur een informatie-avond over de Nieuwe Parochie waarbij alle parochianen hartelijk welkom zijn.

Op zondag 23 juni aanstaande komt Mgr. Hurkmans naar Oirschot om in een pontificale viering met zang door de Cantorij de Sint Petrus Bandenkerk tot Basiliek te verheffen. Tevens zal hij dan 12 apostelkruisjes wijden die ook door Sjef Vingerhoeds zullen worden vervaardigd. Ook verschijnt op die dag een boekje met foto’s en beschrijvingen van de Glas in Lood ramen in de Oirschotse kerk vervaardigd door het Glas in Lood Museum in Ravenstein. Dit boekje kunt u bestellen en kost 7,50 euro. Intekenen kan op het Pastoraal Centrum: Nieuwstraat 17, 5688 BD Oirschot.

Beste mensen, ik beschouw de verheffing van onze Oirschotse kerk tot Basiliek als een schouderklopje voor onze Oirschotse gemeenschap. We hebben niet alleen al heel lang, en daar zijn we allemaal trots op, vanaf 1268 een prachtige monumentale kerk die nog pas kort geleden zo grondig is gerestaureerd dat hij weer als nieuw is, maar we zijn ook een monument in bedrijf, een bloeiende geloofsgemeenschap met honderden vrijwilligers.

Vroeger werd er gezegd dat met Pasen de klokken weer terug kwamen uit Rome. Nu hebben ze na het goede nieuws over de komst van Paus Franciscus vanuit Rome in deze roerige tijden opnieuw een goed bericht meegebracht. Daarom hebben we de vlag uitgestoken en laten we onze klokken volop luiden.

Vorige pagina